Ako som získal teóriu ATPL

Posted by admin

Ahojte,

Je jún 2020 a postupne sa uvoľňujú „karanténne“ opatrenia. Konečne! Je tu niečo, čomu sa teším ešte viac. Práve som si bol prevziať svoj nový preukaz pilota so zapísanou ATPL teóriou. „Porozprávaj mi, ako…“ bolo to druhé najčastejšie po „Gratulujem“, tak o tom teda niečo napíšem.

ATPL theory, čiže teória dopravného pilota. Čo sa skrýva za touto métou v kariére pilota?

Je to nutná podmienka, ak sa chcete živiť ako dopravný pilot. Sú to teoretické vedomosti z rôznych oblastí, šité na mieru pre dopravných pilotov. Je to najvyššia úroveň teoretickej kvalifikácie v civilnom letectve.

Zjednodušene: Absolvujete teoretickú výučbu vo schválenej výcvikovej organizácii, prihlásite sa na skúšky na dopravnom úrade, absolvujete všetkých 14 skúšok na Dopravnom úrade a zapíšu vám to do pilotného preukazu. Viete si to predstaviť z týchto pár viet? Ak som doteraz napísal niečo nové, tak vaša predstava bude veľmi ďaleko od reality. Ak ste už súkromný pilot, absolvovali ste teoretické skúšky PPL na úrade, poznáte adresu a viete ako to vyzerá v skúškovej miestnosti. Aj tak by ste boli prekvapení, aký veľký rozdiel je medzi teóriou PPL a ATPL.

Od prvého skúškového dňa som si hovoril: „Toto, keby som vedel, tak mnohé veci robím inak.“ Pred skúškami som nenašiel také drobné cenné rady, ktoré by mi naozaj pomohli (napr. aké pomôcky sú na úrade, aby som si presne také zadovážil a zvykol si na prácu s nimi). Keby som mal tú možnosť vrátiť sa v čase, čo by som poradil „svojmu mladšiemu ja“? Za rok sa v mojom živote veľa udialo a zopár dobrých rád by veľa zmenilo k lepšiemu. Radšej nebudem filozofovať o veciach, ktoré neovplyvním. To, čo môžem ovplyvniť, je že moje skúsenosti premením na cenné rady pre tých, ktorí sa chcú vybrať podobnou cestou za ATPL. Ak s tým niekomu uľahčím život, tak budem rád.

Keď som pochopil, že teóriu ATPL nemá zmysel odďaľovať, bolo leto 2019. U nás (konkrétne Bratislava a okolie) nie je veľa škôl, ktoré poskytujú výučbu Teórie ATPL. Konkrétne sa jedná o 650 hodín výučby formou prednášok na učebni + dištančnou formou doma. Najskoršie kurzy by mohli začať na jeseň. Počítam, koľko času a peňazí navyše by to stálo, ak by som cez víkendy jazdil do školy, napríklad do Trenčína. A práve na jeseň sme mali mať rodinnú oslavu, čo by znamenalo absenciu. Ktovie, kedy by sa to dalo nahradiť. Ďalšia nepredvídaná absencia, a už by sa to celé len predlžovalo. Najviac ma trápil celkový čas, za aký by sa dal absolvovať kurz. Nakoniec som si vybral možnosť, akú ponúka škola Globe Aviation. Prednášky sú formou online animácií a tempo štúdia si študent určuje sám. Ak je niečo nejasné, dá sa to hocikedy zastaviť a zopakovať. Naozaj to fungovalo ako bolo sľúbené: „Dnes si to objednáš a od zajtra sa už môžeš učiť.“ Moja obava, že to nebude fungovať s pomalším internetom, sa našťastie nenaplnila. A celkovo, to bola z mojej strany najlepšia voľba. Zdôrazním, že v tom čase som nemal žiaden trvalý pracovný pomer a mohol som sa učiť „na plný úväzok“, priemerne 8 hodín denne. Za 2 mesiace som bol hotový. Celkovo obsah a formu kurzu hodnotím pozitívne. Niektoré veci tam boli také, že som krútil hlavou. Napríklad z predmetu Všeobecné znalosti o lietadlách som mal občas pocit, že si robím typovku na Dash 8. Ale zas téma elektrina bola od základov, až po konkrétne zariadenia v lietadlách tak dobre vysvetlená, že aj ja elektrotechnický inžinier som si to s radosťou zopakoval. Škoda, že nám to na fakulte tak pekne nevysvetľovali. Na konci každej kapitoly boli testy s 3 až 10 otázkami, aby bolo jasné, či ste dávali pozor. Na konci každého predmetu bol postupový test zložený z 30 otázok. Aby ste mohli pokračovať na ďalší predmet, bolo potrebné dosiahnuť skóre minimálne 75 %.

Po ukončení teoretickej výučby som sa ihneď prihlásil na skúšky na Dopravnom úrade. Je potrebné urobiť to najneskôr 2 týždne pred skúškovým termínom. Ten decembrový som už nestihol, okrem toho, ten termín bol už plný. Všetky dôležité informácie ohľadne skúšok sú vlastne na stránke Dopravného úradu, len je potrebné sa k nim preklikať. Za každý skúšaný predmet sa dopredu platí poplatok 10 EUR vo forme kolku. Na úrade sa platiť nedá. Odporúčam zastaviť sa na pošte (napríklad v Avione ak idete osobne do podateľne DÚ) a kúpiť 14 x 10, čiže kolok v hodnote 140 €. Ak by ste aj opakovali nejakú skúšku, už nič navyše neplatíte (túto informáciu myslím nemajú na stránke). Po úspešnom prihlásení sa na skúšky mi prišlo potvrdenie a rozpis skúšky. Už len prísť na termín s občianskym preukazom. Vlastné veci, okrem nápoja, nesmiete mať na stole. Samozrejme je povolené mať v hlave neobmedzené množstvo informácií a je veľmi výhodné prísť pripravený.

Ak by ste si mysleli, že po úspešnom absolvovaní teoretickej výučby, budete vedieť odklikať správne odpovede pre minimálne 75 % otázok, a v každom predmete, tak ste na omyle. Nezvládol by to ani aktívny kapitán Boeingu, bez patričnej prípravy. Ako je to možné? Ak ste pilot PPL, tak už viete ako sa skúša teória na úrade. Na skúšky ste sa najlepšie pripravili, ak ste sa učili z databázy otázok. Veď prečo by ste sa na skúšky učili niečo, čo viete, že na skúške nebude? Tak vám zostalo viac času učiť sa len tie otázky, ktoré sa vyskytujú na skúškach. Správna odpoveď bola jedna z troch možností, a podobne ako v autoškole, často sa vyskytovali otázky, kde jedna odpoveď nedávala zmysel a z dvoch zostávajúcich bola správa tá najdlhšia odpoveď. Tých otázok pre PPL nie je veľa a správne odpovede by ste sa dokázali naučiť aj naspamäť. Celá skúška z 9 predmetov sa dá zvládnuť za 2 hodiny.

V ATPL je až 14 predmetov, a „téma“ je rozobraná do detailov. Databáza otázok obsahuje okolo 15 000 otázok a v teste vyberáte jednu zo 4 možných odpovedí. Správna odpoveď je niekedy nejednoznačná, diskutabilná. Niekedy je potrebné vybrať tú „najsprávnejšiu“ odpoveď. Na skúške je to celkovo 761 otázok za 21 hodín. Ešte dodám, že to všetko v anglickom jazyku.

Obr. 1.: Jedna z otázok v databáze. Vedeli ste tú „najsprávnejšiu“ odpoveď?

To, že testovanie prebieha takouto formou, sa dá pochopiť. Ak by sa skúšalo ústne, bola by potrebná skúšobná komisia a skúšajúci by musel byť odborník pre konkrétny predmet. V mnohých prípadoch, by ste svoje odpovede vedeli obhájiť. Keďže to testovanie prebieha v elektronickej forme, stačí databáza otázok s možnými odpoveďami a počítačový systém, ktorý to okamžite vyhodnotí všetkým desiatim v skúšobnej miestnosti. Samozrejme, s počítačom sa hádať nemôžete, i keď je tu možnosť odvolať sa. Na mojej poslednej skúške mi systém vygeneroval test, kde boli po sebe 3 rovnaké otázky, v ktorých bolo potrebné sčítať tri čísla a odčítať štvrté. Niekto iný, vraj mal takú smolu, že mu systém vygeneroval samé zložité výpočty a nestihol všetko v časovom limite. Inak, mne osobne, takéto počítačové testovanie vyhovuje. Naučiť sa poučku naspamäť je pre mňa ťažšie, ako zo štyroch poučiek vybrať tú správnu. Celkovo, však takéto testovanie nemotivuje k najlepšiemu naučeniu sa danej problematiky, ale iba k učeniu sa možných testových otázok. Neučíme sa aby sme vedeli, ale aby sme spravili skúšku. Ak by ste z predmetov nič nechápali, ale dokázali by ste sa naučiť správne odpovede ako Rain Man, mohli by ste úplne legálne absolvovať teóriu ATPL. Pre bežných smrteľníkov je to nereálne.

Ako sa teda najlepšie pripraviť na skúšky? Je to individuálne. Môžem napísať, ako som to robil ja. Po kurze som sa prihlásil na prvých 7 skúšok v nasledujúcom mesiaci. Na prípravu som mal 7 týždňov. Na každý predmet som mal jeden týždeň. Stiahol som si učebnice ATPL z Oxfordu (staršie vydania sa dajú z internetu bezplatne stiahnuť) a každý predmet, ktorý ma čakal, som si ešte raz prečítal, aby som si ozrejmil, že tomu rozumiem. Taký iný pohľad v inej forme, približne 3 dni na knihu. Myslíte si, že to stačí? Možno tak na 70 %. Prirovnal by som to k nejakej športovej súťaži. Znalosť pravidiel, správnej techniky a dobrá kondícia niekedy nestačia na výhru. Pomôže ak poznáte prostredie, svojich súperov a hlavne sami seba v „ostrej bojovej situácii.“ Nie je potrebné absolvovať zopár „skúšobných“ skúšok a plytvať časom, či termínmi. Reálnu skúšku si dokážete doma nasimulovať. K tomu najlepšie pomôžu webové databázy otázok. Osobne poznám tri. Už v samotnom kurze som mal prístup na databázu Infowerk. S mojim pomalým internetom, to nefungovalo veľmi dobre. Potom z tých známejších som vyskúšal Bristol Ground School (ďalej len BGS) a český Aviation Exam (AE). Oba poskytujú prístup k databáze za poplatok približne 25 €  mesačne (v závislosti od dĺžky predplatného). Neviem, ako presne funguje aktualizácia databázy, ale tie otázky sedia tak na 80 – 90 % s tým, čo sa vyskytujú na úrade. AE dokonca vyzýva užívateľov, aby napísali, ak sa stretli s nejakou novou otázkou na skúške. Ja som vyskúšal obe a zostal som pri AE, ktorý sa mi najviac páčil. Na BGS mi vyhovovalo, že k odpovediam sú jednoduché a krátke vysvetlenia. AE ako vysvetlenie dáva najčastejšie „printscreen“ zo svojej učebnice, kde to je na pár stranách len tak všeobecne vysvetlené. Mne sa viac páčilo ak to bolo vysvetlené jednou vetou, keďže všeobecný prehľad som mal. Prílohy z BGS sa dajú aj stiahnuť, ale chýbajú napríklad mapy z Jeppesen Student Pilot Route Manual. Ostatné je v prospech AE. Graficky sa mi viac páčil. Sú tam aj všetky prílohy k otázkam a do nich môžete kresliť, merať uhly a vzdialenosti. Vďaka tomu, nie je potrebné kupovať si prílohy. To, čo je na nezaplatenie, sú komentáre k otázkam. Niekedy samotní užívatelia vysvetlia správnu odpoveď lepšie ako ľudia z AE. Prebieha tam debata, ktorá vás občas rozosmeje. A keď vidíte, koľko ďalších užívateľov naletelo na tú istú zákernú otázku, tak viete, že nie ste v tom sami. Je možnosť filtrovať otázky, tak aby ste si napríklad prešli konkrétnu oblasť, alebo iba „poučky“. Osobne som si prešiel všetky otázky v každom predmete, a potom znova tie, na ktoré som nesprávne odpovedal. Písal som si poznámky na papier, aby som si lepšie zapamätal správne odpovede, ktoré sa proste treba nabifľovať. Pár dní pred skúškami som si dával už iba ostré testy, prílohy som mal vytlačené a používal som iba schválené pomôcky, aby som si overil svoju rýchlosť. Skóre, aké som v priemere dosahoval, som potom dosiahol aj na úrade.

Teraz po skúškach mám pocit, že by som to bol zvládol čisto iba z databázy otázok, keďže ku každej otázke je možné nájsť aj vysvetlenie. Mne by však chýbali tie súvislosti, ako som sa to postupne učil od základov. Takto si to stále pamätám a viem to aj vysvetliť mojim študentom na teórii PPL.

V testovacej miestnosti nesmiete používať vlastné pomôcky. K dispozícii sú však erárne pomôcky, a to pravítka, uhlomery, kružidlá, kalkulačky, navigačné počítadlá (Jeppesen Student Flight Computer a CR5 ak sa nemýlim) a všetky prílohy pre konkrétny predmet. Odporúčam si to všetko zadovážiť a naučiť sa používať. Jeppesen Student Pilot Route Manual nebudete potrebovať. Počas skúšky na slovenskom dopravnom úrade sa s ním ani nestretnete. Konkrétne mapy (aj z Jeppesen) nájdete v prílohách ako fotokópie s číselným označením, takže ani s hľadaním si nemusíte robiť starosti. S kalkulačkou som asi objavil „vlažnú vodu“ počas poslednej skúšky. Doma som používal Windows kalkulačku a na skúške som mal problémy narábať s oboma erárnymi kalkulačkami. Ako som dosť neskoro zistil, aj na skúške smiete použiť kalkulačku Windows. Tá kalkulačka má všetko čo potrebujete (sin, cos, tan a ich inverzné funkcie, mocniny, odmocniny, 1/x a hlavne jednoduchú pamäť M+ a M-), neprekáža vám na stole a všetko vidíte na jednej obrazovke. Okrem toho máte možnosť použiť aj anglicko-slovenský slovník. Len sa na to príliš nespoliehajte. Neznalosť angličtiny stojí veľa času. Môžete hocičo písať a kresliť, ale len na papier s pečiatkou Dopravného úradu. Tak ako nesmiete nič priniesť, tak ani nesmiete nič odniesť. V prípade, že si napíšete otázky a správne odpovede, nedovolia vám ich vyniesť. Ak by ste si to celé chceli uľahčiť nejakým nepovoleným spôsobom, a nie ste čarodejník, tak to radšej neskúšajte. Všade sú kamery. Jeden deň sedel vedľa mňa v lavici anglicky hovoriaci cudzinec. Už som začal robiť svoj druhý test, keď sa z vedľajšej miestnosti vyrútil zamestnanec úradu, vyvolal toho mladíka a vyzval ho, aby mu ukázal svoje rukávy. Z nich „vykúzlil“ nejaký čierny prístroj, veľký ako diktafón, a z ktorého trčali káble so slúchadlami. Fotili si to tam, že to dajú do protokolu. Dosť ma to vyrušovalo, ale snažil som sa sústrediť som sa na svoj test. Čo som také ešte počul, že budú oboznámené všetky európske úrady a mladík dostane na 12 mesiacov dištanc. Čo je dosť nepríjemné, keďže na absolvovanie skúšok platia tieto pravidlá: a) do 18 mesiacov, b) do 6 sedení (skúškových týždňov) a c) iba 3 opakovania nespraveného predmetu.

Na skúšky som sa učil spôsobom, aby som žiaden predmet nemusel opakovať. Netušil som, koľko je minimum potrebného učenia a ani som sa nechcel spoliehať na šťastie. Išiel som proste na maximum svojich možností. Teraz už viem, že simulované testy vedia celkom vierohodne ukázať vašu pripravenosť. Nebyť Corony, tak by som celú ATPL teóriu zvládol za 6 mesiacov. Ešte raz však podotýkam, že som sa tomu mohol venovať na plný úväzok. Veľká vďaka za môj úspech patrí mojej rodine, ktorá ma v tom podporovala.

A teraz zopár slov k jednotlivým predmetom.

Letecký zákon: Proste pravidlá lietania, samé poučky, pamätanie si čísel a najčastejšia správna odpoveď je „state of registry“

Prevádzkové postupy: Podobné ako pravidlá lietania, len zamerané viac na prevádzku, najčastejšia správna odpoveď je „operator“

Ľudský činiteľ: Veľmi zaujímavá téma na študovanie, ale nepríjemná na skúšanie, zahŕňa fyzické a psychické zdravie človeka, otázky a odpovede diskutabilné, mnohokrát je odpoveďou to najsprávnejšie tvrdenie zo štyroch správnych

VFR a IFR komunikácia: sú to dva najľahšie predmety

Meteorológia: Asi najťažší predmet. Je tam všetko, čo sa meteorológie týka, dokonca počasie v rôznych miestach na Zemi, v rôznych ročných obdobiach, 84 otázok na 2 hodiny.

Všeobecná navigácia: Cestovanie po planéte, veľa výpočtov, náčrtov pre lepšiu predstavivosť, uhly, mapy, čas. Kalkulačka, pravítko, kružidlo a E6B sú najlepší pomocníci. Potrebné natrénovať riešenie výpočtových úloh, inak miniete svoj čas skôr, ako sa dostanete k poslednej otázke.

Rádionavigácia: Navigačné prístroje a šírenie vĺn, pomôžu znalosti zo všeobecnej navigácie a ak už máte niečo nalietané prístrojov (alebo na simulátore)

Základy letu: Celá aerodynamika. Otázky spôsobom 2 tvrdenia a odpovede sú kombinácia Correct, Incorrect. Výpočty najčastejšie s V a n, nepomýľte sa čo sa umocňuje a čo odmocňuje

Všobecné vedomosti o lietadlách: Veľmi veľa informácií a možných otázok. Motor, elektrina, hydraulika, ovládanie, …

Prístroje: Fungovanie prístrojov, GPWS, autopilot …

Hmotnosť a vyváženie: Rôzne pojmy pre rôzne hmotnosti, vyváženie je o počítaní momentov, pomôže kalkulačka s pamäťou (M+, M-). Nie je potrebné sa naučiť štandardné hmotnosti pasažierov, je to v prílohe J

Výkony: Veľa abstraktného a logického myslenia, V1, V2min, cvičte si kreslenie do grafov, inak váš výsledok bude presne medzi dvoma možnými správnymi odpoveďami

Plánovanie letov: Všetky možné znalosti kombinované z ostatných predmetov, odporúčam nechať na koniec. PSR a PET sa dajú vyrátať za 15 sekúnd, plánovanie paliva je des, Jeppesen mapy, Letový plán. Nemá zmysel učiť sa označenie výbavy v FPL, je to v prílohách.

Zopár postrehov a dobrých rád na záver:

  • Angličtina. Čím lepšie ju ovládate, tým lepšie pre vás.
  • V predmete Human performance je vysvetlené ako funguje „učenie sa“. Využite tie poznatky pri vašom ďalšom učení.
  • Ak viete, ako sa logicky dopracovať k správnej odpovedi, tak sa to ľahšie naučíte.
  • Učebnice a prezentácie využívajte pre pochopenie, databázu otázok pre naučenie.
  • Ostrý simulovaný test ukáže, či ste dosť rýchli.
  • Pripravte si všetky pomôcky ešte pred spustením testu.
  • Do príloh môžete kresliť, písať. Nešetrite ich, je to len vytlačený papier, za ktorý ste si zaplatili.
  • Poriadne si prečítajte otázku a odpovedajte iba na to, čo sa v otázke pýtajú (niekedy je správna odpoveď priamo v otázke).
  • Odpovede, ktoré obsahujú “only” a “always” sú často nesprávne.
  • Ak ste bezradní, často je správna odpoveď tá najdlhšia zo všetkých.
  • Pozor na negované otázky a dvojnásobné negácie.
  • Často býva správna odpoveď „všetky vyššie spomenuté možnosti“.
  • V grafoch si prečítajte všetky poznámky, býva tam korekcia pre podmienky zadané v otázke.
  • Niekedy sú v otázke zbytočné informácie, ktoré vás len dopletú.
  • Vyhnite sa chybám pri počítaní, radšej použite kalkulačku aj pre tie najjednoduchšie výpočty.
  • Ak ste v polovici testu vyčerpali viac ako polovicu času, tak si už dlhé výpočty nechajte na koniec.
  • Skúšobná miestnosť je monitorovaná. Vidia všetko a nahrávajú si to.
  • Niektoré otázky na skúške sú inak formulované ako v dostupných databázach.
  • Na úplne nové otázky vám pomôže všeobecný prehľad. K správnej odpovedi sa dostanete logicky.
  • Na úrade som sa nestretol so zákernými otázkami, aké sa občas nájdu na AE, či BGS. (napríklad rozdiel je iba jedno písmeno altitude – attitude).
  • Uvedomíte si, že pilot musí byť multitalent, aby zvládol teóriu, prax a rozdiely medzi nimi.

Ak ste si vysnívali povolanie pilota, tak sa naozaj nedajte odradiť teóriou. Buďte na seba nároční a učte sa to hlavne pre seba. Nie je veľký rozdiel, či sa to učíte len kvôli skúške, alebo že z toho chcete aj niečo mať. Dobrý pilot sa nikdy neprestáva učiť. Dúfam, že som vám trochu pomohol. A hlavne, držím palce!

Náhľad online systému výučby teórie ATPL v leteckej škole Globe Aviation

Z.N.

Pridaj komentár

Táto stránka používa cookies a používa Vaše údaje k vylepšeniu Vášho prehliadania. This website uses cookies and asks your personal data to enhance your browsing experience.